Jonathan Romney, "Jan vankmajers New Film Feature's a Czech TV
Star Faking Orgasm while Standing in a Bucket of Carp. Why?" (1st
published in The Guardian Friday Review, February 14, 1997) as
reproduced in Michael Brooke, Alchemist of the Surreal, 1997.
http://www.everyman.demon.co.uk/biog/inter3.html (27 April 1997).
この映画にかんするデータは以下のとおりである- 原題「Konec stalinismu v
Cechach」イギリス/ドイツ/チェコ 1990年 カラー 14分 監督・脚本・美術=ヤン・シュヴァンクマイエル、エグゼクティヴ・プロデュー
サー=キース・グリフィス、マイケル・ハヴァス、プロデュース=ヤロミール・カリスタ、制作会社=BBC(イギリス)/ノマド・フィルム(ドイツ)、撮影
=スヴァトプルク・マリー、アニメーション=ベドジフ・グラセル、編集=マリエ・ゼマノヴァー、音響=イヴォ・シュパルイ [この作品をふくむビデオテー
プがチェコで発売されている - Jan Svankmajer, Kratke filmy (1), Praha, Studio Jiriho
Trnky, 1993.(Barevny, Pal, 70 minut).]
Geoff Andrew, "Malice in Wonderland," (1st published in Time
Out, October, 1988) as reproduced in Michael Brooke, Alchemist of the
Surreal, 1997.
http://filament.illumin.co.uk/svank/biog/inter/andrew1.html (6 November
1997).
The Late Show: Tales From Prague, BBC2 (UK), June 1990.
Michael O'Pray, "The review of The Death of Stalinism in
Bohemia," (1st pubished in Sight and Sound, September, 1992) as
reproduced in Michael Brooke, "Konec stalinismu v Cechach," Alchemist
of the Surreal, 1997.
http://filament.illumin.co.uk/svank/films/stalin/stalin.html (6
November
1997).なお、オプレイがマニエリスムという観点からシュヴァンクマイエルをあつかった論文は、いまではこの映画監督の理解には不可欠のものになって
いる。Michael O'Pray, "Jan Svankmajer: a Mannerist Surrealist," (1995) in
Peter Hames (ed.), Dark Alchemy: The Films of Jan Svankmajer, Westport,
Praeger, 1995, pp. 48-77.
Peter Hames, "Interview with Jan Svankmajer," Dark Alchemy,
p.100.
The Late Show: Tales From Prague.
これとまったく同じサドの本とイラストとスパルタキアーダの写真をつかって、シュヴァンクマイエルは「エロティシズムと軍国主義に役立つ
体育」というタイトルのコラージュ的作品をつくっている。Jan Svankmajer, "Fyskultura ve sluzbach
erotismu a militarismu, 1975," Analogon, c. 2, Zari, 1990, s. 72.
このシュヴァンクマイエルの年譜はおもにつぎのふたつの文献にもとづいている。
"Dokumentace/Documentation," Jan Svankmajer: Transmutace
smyslu/Transmutation of the Senses, Praha, Stredoevropska galerie a
nakladatelstvi "Edice Detail 2," 1994, pp. 99-100. および、Michael Brooke,
"Jan Svankmajer: Biographical Details," Alchemist of the Surreal, 1997.
http://filament.illumin.co.uk/svank/biog/biog.html (6 November 1997).
なお、この映画監督のくわしいフィルモグラフィはつぎのものを参照のこと。 "Filmografie/Filmography," Jan
Svankmajer: Transmutace smyslu, p. 102; "Jan Svankmajer: Filmography,"
Hames, Dark Alchemy, pp. 169-174; Jan Uhde, "Filmography of Jan
Svankmajer," ("The Film World of Jan Svankmajer,") Cross Currents: A
Yearbook of Central European Culture, 8, 1989, pp. 203-208; Jan Uhde,
"Filmography," ("Jan Svankmajer: The Prodigious Animator from Prague,")
Kinema, Spring 1994 Issue (Last Edit 1 December 1996).
http://arts.uwaterloo.ca/FINE/juhde/jusva194.htm (6 November 1997).
Peter Hames, "Interview with Jan Svankmajer," Dark Alchemy,
p.101.ヴラチスラフ・エフェンベルゲル(1923-1986)は、1951年にカレル・タイゲがなくなって以来シュルレアリスム・グループを導いて
きた理論家。チェコ(スロヴァキア)・シュルレアリスムについては以下の文献を参照のこと。赤塚若樹「チェコ・シュルレアリスムの歴史的概観 -
1918年から1948年まで」『比較文学・文化論集』第14号、1997年、1-9頁; Lenka Bydzovska and Karel
Srp (eds.), Surrealismus 1929-1953, Praha, Argo, 1996; Das
Umzugskabinett, Ausstellung der Gruppe der tschechischen und
slovakischen Surrealisten, Hannover, 1993; Petr Kral, Le surrealisme en
Tcheoslovaquie: Choix de textes 1934-1968, Traduit du tcheque et
presente par Petr Kral, Paris, Gallimard, 1983; Lubomir Machala a
Eduard Petru , red, Panorana ceske literatury (Literarni dejiny od
pocatku do soucasnosti), Olomouc, Rubico, 1994; Jiri Pavelka a Ivo
Pospisil, Slovnik epoch, smeru, skupin a manifestu, Brno, Georgetown,
1993; Promeny humoru, Tematicka exposice Surrealisticke skupiny v
Ceskoslovensku, Praha, Le la, 1984, 1993.
Petr Kral, "Questions to Jan Svankmajer," (1st published in
Positif, No. 259, November, 1985. English Translation in Afterimage,
13, Autumn, 1987) as reproduced in Michael Brooke, Alchemist of the
Surreal, 1997. http://filament.illumin.co.uk/svank/biog/inter/kral.html
(6 November 1997).
ここでいわれる「人工主義」はインドジフ・シュティルスキーとトワイヤンが提唱した絵画の方法論をさしているらしい。ポエティズムの時代にふたりはキュビ
ズムを批判的に継承し、現実にとらわれず、「最大限の想像力」をはたらかせる抽象絵画をめざしたことがある。そのころふたりはなんとシュルレアリスムに否
定的な見解をもっていた。 Styrsky a Toyen,"Artificielisme"(1927), Poetismus,
sestavili Kvetoslav Chvaik a Zdenek Pesat, Praha, Odeon, 1967, s.
258-260.
The Late Show: Tales From Prague.
Peter Hames, "Interview with Jan Svankmajer," p.104.
Peter Hames, "Interview with Jan Svankmajer," p.102.
Peter Hames, "Interview with Jan Svankmajer," p.103.
The Late Show: Tales From Prague.
Jonathan Romney, "Jan Svankmajer's New Film..."
Liese Spencer, "When Jan met Terry," (1st published in The
Independent, February 11, 1997) as reproduced in Michael Brooke,
Alchemist of the Surreal, 1997.
http://www.everyman.demon.co.uk/biog/inter4.html (27 April 1997).
なお、シュヴァンクマイエルは「指導的役割を放棄すること」というエセーのなかでも、興味深い文明論を展開している。Jan Svankmajer,
"Vzdat se vedouci role," Analogon, c. 2, Zari 1990, s. 76-77.
Michael O'Pray, "The review of The Death of Stalinismu in
Bohemia."
Petr Kral, "Questions to Jan Svankmajer."
Liese Spencer, "When Jan met Terry."
Geoff Andrew, "Malice in Wonderland."
The Late Show: Tales From Prague.
"Interview with Jan Svankmajer," Grapheion, 2nd issue 1997, p.
42.このインタビューが掲載されている美術雑誌『グラフェイオン』はシュヴァンクマイエルの特集を組んでいる。
Jonathan Romney, "Jan Svankmajer's New Film..."
Wendy Jackson, "The Surrealist Conspirator: An Interview with
Jan Svankmajer," Animation World Magazine, Vol.2, No.3, June, 1997.
http://www.awn.com/mag/issue2.3/issue2.3pages/2.3jacksonsvankmajer.html
(6 November 1997).